برای ورود به فروشگاه اینجا کلیک کنید
احتمالا شما هم در زمان وب گردی با تبلیغات متعددی در رابطه با هک تلگرام یا اپلیکیشنهای دیگر مواجه شدهاید که وعدهی دسترسی یه پیامهای شخص مورد نظر شما را در چند دقیقه میدهند. این موضوع با وجود آنکه از ریشه، یک دروغ سودجویانه برای فریب افراد است، اما می تواند با استفاده از غفلت کاربران مشکلاتی را برای آنها به وجود بیاورد. اگر دوست دارید که برای همیشه تلگرامتان در مقابل این به اصطلاح هکرها، در امان باشد، با زومیت همراه باشید.
گسترده شدن دنیای مجازی در چند سال اخیر، در کنار تمام خوبیهایی که با خود به همراه داشته است باعث به وجود آمدن کلاهبرداریهای مختلف اینترنتی نیز شده است به طوری که افراد بسیاری قربانی وعدههای دروغین تبلیغات اینترنتی شدهاند. یکی از جدیدترین تبلیغ های موجود در این زمینه، "هک تلگرام در چند دقیقه" است که در رابطه با پلیکیشنهای مختلفی به ویژه تلگرام بوده و با وعدهی دسترسی به پیامهای شخص موردنظر، افراد بسیاری را فریب داده و ترغیب به خرید فایل آموزشی خود می کنند. ابتدا باید این موضوع را روشن کنیم که این فایل آموزشی، به هیچ عنوان شایستهی عنوان هک نیست و تنها یک سواستفاده از غفلت کاربران تلگرامی است. ضمن آنکه هک کردن یک برنامه، به معنای نفوذ به سرور و دیتابیس آن است و اگر هک کردن تلگرام، آن هم توسط چند فرد عادی و سواستفادهگر ممکن بود، مدیریت تلگرام هرگز جایزهی چند صد هزار دلاری برای شخصی که موفق به هک کردن آن شود تعیین نمی کرد. پس همین ابتدا این موضوع رو مشخص کردیم که این تبلیغات و آموزش ها، به هیچ وجه هک کردن تلگرام به حساب نمی آیند و تنها روشی که به شما ارائه می دهند، سواستفاده از غفلت کسانیست که به شما اعتماد کردهاند و گوشی خود را برای چند دقیقه نزد شما به امانت گذاشته اند.
در این روش به شخص خریدار گفته خواهد شد که هنگام ورود به تلگرام، به جای شمارهی اصلی، شمارهی شخصی که قصد نفوذ به اکانت او را دارد در برنامه وارد کند. با انجام این کار، یک کد فعالسازی که برای ورود به اکانت تلگرامی مورد نیاز است به شمارهی وارد شده ارسال می شود. حال تنها کاری که این فرد نیاز به انجام آن دارد، دسترسی به گوشی شخص مورد نظر و دسترسی به این کد است. این افراد که معمولا از آشنایان نزدیک شما خواهند بود به طور پنهانی، یا با بهانههایی همچون ریختن آهنگ یا برنامه گوشی شما را در اختیار خواهند گرفت و بلافاصله بعد از برداشتن کد مورد نظر، آن را از گوشی شما حذف خواهند کرد. به همین ترتیب بدون آنکه متوجه شوید این شخص وارد اکانت شما خواهد شد و می توانید تمام پیامهای رد و بدل شده شما را مطالعه کند. اما نگران نباشید. در ادامه به شما آموزش خواهیم داد که با فعالسازی یک امکان ساده در تلگرام، یک بار برای همیشه خیال خود را از چنین نفوذهایی راحت کنید.
در ابتدا، اگر با خواندن این متن نگران این شدهاید که آیا تا به امروز دچار چنین اشتباهی شدهاید یا خیر، سری به مقالهی " جاسوسی در اپلیکیشنهای پیام رسان و راه جلوگیری از آن " بزنید تا به طور کامل متوجه حضور یا عدم حضور شخصی به جز خودتان در اکانت تلگرام شوید. اما همانطور که در بالاتر نیز گفته شد، این بار سراغ روشی برای ریشه کن کردن این مشکل رفتهایم و با اعمال تنظیماتی که در پایین ارائه خواهیم داد، می توانید برای همیشه جلوی این روشهای ناجوانمردانه را بگیرید. برای این امر ما به ویژگی two step verification نیاز خواهیم داشت که در تنظیمات تلگرام و در بخش Privacy قابل دسترس خواهد بود. کارکرد این گزینه به این صورت است که از شما یک رمز عبور دریافت می کند و از آن پس، هنگام ورود به اکانت، علاوه بر کدی که از سوی تلگرام برای شما ارسال می شود، به این رمز عبور نیز نیاز خواهید داشت. با فعالسازی این ویژگی، حتی اگر افراد دیگر به هر طریقی به کد ارسالی تلگرام دسترسی پیدا کنند، باز هم موفق به وارد شدن به اکانت شما نخواهند شد؛ چرا که بلافاصله بعد از وارد کردن کد، رمز عبور تنظیم شده نیز درخواست خواهد شد و این، همان بمبستی است که جلوی این افراد سواستفاده گر را برای همیشه خواهد گرفت. البته بدیهی است که باید در حفط این رمز کوشا باشید؛ چراکه در صورت فراموشی رمز و اطلاعاتی که برای بازیابی آن مشخص کرده اید، در نوبتهای بعدی خود شما هم موفق به وارد شدن به اکانتتان نخواهید شد. در ادامه نحوهی تنظیم رمز عبور، و همچنین تعیین راه بازیابی آن را به شما خواهیم گفت.
برای اینکار به تنظیمات تلگرام وارد شده و به بخش Privacy بروید. گزینهی Two Step Verifaction را لمس کنید تا به مرحلهی تعیین رمز عبور وارد شوید. رمز مورد نظر خود را وارد کنید. بعد از دومین باری که رمز خود را برای تایید وارد میکنید، از شما درخواست Password Hint یا راهنمای یادآوری رمز خواهد شد که در صورت تمایل می توانید آن را وارد کنید و در غیر این صورت، بدون وارد کردن حرف یا کلمه ای در آن، به مرحلهی بعد بروید. مرحلهی بعد باید یک ایمیل معتبر وارد کنید تا در صورتی که رمز عبور خود را فراموش کردید، از این ایمیل برای بازیابی آن استفاده کنید.با وجود آنکه در این مرحله نیز میتوانید با لمس گزینهی Skip از وارد کردن ایمیل بی نیاز شوید، قویا پیشنهاد می کنیم که یک ایمیل معتبر و البته خصوصی در این بخش وارد کنید یا حداقل رمزی را برای اکانت خود انتخاب کنید که احتمال فراموش کردن آن نزدیک به صفر باشد. با انجام این کار، مرحلهی تعیین رمز عبور به اتمام خواهد رسید و از این پس، چنین روشهایی امنیت اکانت شما را به خطر نخواهند انداخت.
تهیه شده توسطزومیت
هنگام ثبتنام در اپلیکیشنهای پیامرسان و شبکههای اجتماعی موبایل، باید از شماره تلفن خود به عنوان شناسه استفاده کنید. اگر از کاربرانی هستید که علاقهای به اشتراکگذاری شمارهی اصلی خود ندارید یا اینکه نیاز به ثبتنام بیش از یک بار در این برنامهها دارید، میتوانید از شمارههای مجازی استفاده کنید.
استفاده از شمارهی مجازی، به جای شمارهی اصلی در ثبتنامها میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. امروز در زومیت به شما نحوهی دسترسی به این شمارهها را توسط ۴ اپلیکیشن برگزیده آموزش خواهیم داد. توجه داشته باشید که اپلیکیشنهای زیر تنها با هدف استفاده از شمارهی مجازی در شبکههای دیگر ساخته نشدهاند و هر اپلیکیشن میتواند به تنهایی نقش یک ابزار پیامرسان را برای شما ایفا کند؛ به این معنا که میتوانید با دیگر دوستان خود که در این برنامهها عضو شدهاند به گفتگوی متنی یا صوتی بپردازید. درواقع تفاوت اصلی این برنامهها با اپلیکیشنهایی همچون وایبر، واتساپ و ... در این زمینه است که این برنامهها به جای نام کاربری، یک شمارهی مجازی را به آیدی شما اختصاص خواهند داد. نکتهی بسیار با ارزشی که در اپلیکیشنهای زیر وجود دارد نیز امکان دریافت تماس صوتی است که درمواقعی که اپلیکیشنهای پیامرسان مانند وایبر اقدام به ارسال کد نمیکنند، میتوانید درخواست تماس صوتی را بدهید تا از طرف وایبر با شما تماس گرفته شود و کد فعالسازی به صورت تلفنی به شما گفته شود. اما در ابتدا، به مرور سه دلیل عمدهای که میتواند باعث نیاز به این شمارهها شود خواهیم پرداخت.
- حریم خصوصی
تلگرام، واتس اپ، وایبر، اینستاگرام (در مواقعی) و... همگی برای ثبتنام به شماره تلفن شما نیاز دارند تا کدفعالسازی مربوطه را برای تشخیص هویت به تلفنتان ارسال کنند که بسته به سیاست کاری هر برنامه، شماره تلفن شما میتواند برای دیگران قابل مشاهده باشد؛ اتفاقی که در وایبر و واتساپ شاهد آن هستیم و کاربران بسیاری از این موضوع احساس نارضایتی دارند و ترجیح میدهند که به جای شماره، تنها آیدی خود را با افرادی که به گفتگو با آنها میپردازند به اشتراک بگذارند. البته قابل انکار نیست که استفاده از شماره تلفن در ثبتنامها تا چه حد مراحل ثبتنام را کوتاه، آسان و سریع کرده است. هنوز به خاطر داریم روزهایی که برای استفاده از خدمات یک برنامه یا سرویس نیازمند وارد کردن ایمیل بودیم و با مشکلاتی از قبیل فراموشی رمز عبور ایمیل، بلد نبودن روش ساخت ایمیل توسط همه و... دست و پنجه نرم میکردیم. با این حال موضوعی که این سالها بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است بحث حریم خصوصی بوده که پیرو آن، بسیاری از کاربران تنها به دلیل آنکه مجبور هستند، از شماره تلفن خود استفاده میکنند و در صورتی که انتخاب دیگری داشته باشند، به سراغ آن خواهند رفت. این موضوع شاید در اپلیکیشنهایی همچون تلگرام یا... که شمارهی شما را به اشخاص دیگر نشان نمیدهند کمتر آزاردهنده باشد؛ با این حال حساسیتها متفاوت بوده و ممکن است فرد تا همین میزان هم علاقهای به اشتراک گذاری شماره تلفن خود نداشته باشد.
- استفاده از اکانت دوم
البته همیشه همه چیز به حریم خصوصی بر نمیگردد و بسیاری از افراد به دلایل مختلف مانند مدیریت یک اکانت دیگر برای مباحث کاری یا... نیاز به اکانت دوم دارند تا بتوانند در عین ارتباط داشتن با مشتریان، از تلگرام شخصی و خصوصی خود نیز استفاده کنند. در این مواقع وجود یک شماره تلفن دیگر برای ثبت اکانت دوم ضروریست که بسیاری از کاربرانی که چنین امکانی را در دسترس ندارند میتوانند از شمارههای مجازی استفاده کنند.
- عدم اشتراک شماره در مواقع غیر ضروری
حالت سومی نیز که ممکن است به شمارهی مجازی احتیاج پیدا کنید، وب سایتها و اپلیکیشنهایی هستند که بنا به دلایل مختلف ممکن است از شما شمارهی تماس درخواست کنند. برای مثال اینستاگرام بدون نیاز به شماره تلفن قابلیت ثبتنام و استفاده را دارد؛ اما در صورت رعایت نکردن قوانین، یا ریپورت شدن توسط اکانتهای دیگر، برای احراز هویت از شما درخواست شماره تلفن میکند تا کد مربوطه را به آن ارسال کند. در این مواقع نیز میتوانید به جای استفاده از شمارهی خود، از یک شمارهی مجازی استفاده کنید تا به راحتی این قبیل مشکلات را حل کنید.
Talk2 یکی از محبوبترین اپلیکیشنهای ساخت شمارهی مجازی است که نسبت به برنامههای دیگری که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت، عملکرد بهتری داشته و تقریبا در تمام وبسایتها و شبکههای اجتماعی قابل استفاده است. این اپلیکیشن برای ثبتنام به شماره تلفن شما نیاز خواهد داشت تا کدفعالسازی را به آن ارسال کند و بعد از تایید کردن اکانت، یک شمارهی مجازی فیلیپینی به شما تعلق خواهد گرفت و در منوی کناری برنامه نیز قابل مشاهده خواهد بود. کافیست تا شمارهی مورد نظر را به همراه کد در اپلیکیشن مورد نظر وارد کنید تا پیامک یا تماس مربوطه را از طریق اپلیکیشن Talk2 دریافت کنید.
توجه: اگر به این موضوع فکر میکنید که اگر بنا به ثبت شماره باشد، چرا از همان ابتدا شمارهی خودمان را در اپلیکیشنهای پیامرسان یا اجتماعی ثبت نکنیم، باید بگوییم که طبیعتا ثبت شمارهی اصلی، تنها در یک اپلیکیشن بسیار بهتر از ثبت آن در چندین وب سایت یا اپلیکیشن مختلف است؛ به این معنا که میتوانید تنها با یک بار ثبت کردن شمارهی خود در این برنامهها، از شمارهی مجازی به دست آمده برای ثبتنامهای بعدی استفاده کنید. ضمن اینکه برای بسیاری از کاربران تنها هدف از این کار، دسترسی به یک شمارهی جدید است و حساسیتی روی وارد کردن شمارهی خود در شبکههای مختلف ندارند. به این معنا که با شمارهی اصلی خود در تلگرام یا... عضو هستند و برای عضویت دوباره، نیازمند شمارهی دیگری هستند که از این طریق میتوانند یک شمارهی جدید را در اختیار داشته باشند.
Smart Call نیز اپلیکیشن دیگری در زمینهی ساخت شمارهی مجازی است که همانند مورد قبل برای ثبتنام نیاز به شماره تلفن اصلی شما دارد و بعد از ثبتنام و تایید کد فعالسازی، یک شمارهی مجازی از اندونزی را در اختیار شما خواهد گذاشت. شیوهی کار با برنامه دقیقا مشابه با Talk2 است؛ به این صورت که به محض ورود به اپلیکیشن شمارهی مجازی مخصوص شما ساخته خواهد شد و میتوانید با استفاده از آنها در شبکههای مختلف، پیامک یا تماس دریافتی را از طریق Smart Call دریافت کنید و اقدام به ثبتنام در برنامههای مختلف کنید.
توجه: طبق تجربهی کاربران مختلف، ارسال پیامک تایید در Smart Call ممکن است در برخی ساعات با مشکل رو به رو شود. در صورتی که هنگام ثبتنام کد فعالسازی را دریافت نکردید، پیشنهاد میکنیم دو الی سه ساعت بعد مجددا برای این امر اقدام کنید.
ESIAtalk نیز اپلیکیشنی دیگری برای ساخت شمارهی مجازی از اندونزی است که همانند برادر خود یعنی SmartCall عملکرد مناسبی در این زمینه دارد و میتواند در ازای ثبتنام و فعالسازی حساب توسط شمارهی اصلی شما، یک شمارهی مجازی را به رایگان در اختیار شما قرار بدهد. خوشبختانه این برنامه نیز همانند دو اپلیکیشن قبلی از آزمایش ما سربلند بیرون آمد و با وجود آنکه در ارسال کد فعالسازی تاخیر بسیاری را به همراه داشت، اما شمارهی مجازی تولید شده توسط آن با موفقیت در اپلیکیشنهای مختلف استفاده شد. بخش دریافت تماس ESIAtalk نیز برای برخی گوشیها غیر فعال است؛ با این حال بخش اصلی، یعنی اینباکس آن بدون هیچ مشکلی آمادهی کار خواهد بود.
TextPlus+ یکی از اولین اپلیکیشنها در زمینهی ارائهی شماره مجازی است که مهمترین ویژگی آن را میتوان ارائهی شمارههای مجازی از کشور آمریکا دانست که در هنگام ثبتنام بسیاری از اپلیکیشنها و سرویسهای مختلف بسیار مفید واقع میشود. این اپلیکیشن در اولین اجرا از شما درخواست ثبت ایمیل و شماره تلفن میکند؛ اما خوشبختانه خبری از لینک یا کد فعالسازی نیست. از همین رو اگر صاحب ایمیل نیستید نیز میتوانید با وارد کردن یک ایمیل تصادفی، وارد محیط کاربردی اپلیکیشن شوید. در داخل اپلیکیشن شما امکان ارسال و دریافت پیام و همچنین برقراری تماس با دوستانی که در TextPlus+ عضو هستند را دارید؛ اما بر خلاف دو اپلیکیشن قبلی، هنوز صاحب یک شمارهی مجازی نیستید و باید این مورد را به صورت دستی در تنظیمات برنامه تعیین کنید. برای این کار کافیست تا به منوی تنظیمات TextPlus+ بروید و سپس گزینهی Contact Info را لمس کنید. در این بخش، آخرین گزینه با عنوان "Get A Free Textplus Number" قابل مشاهده است که باید روی آن لمس کنید. بعد از انجام این کار، لیستی از ایالتهای مختلف آمریکا به شما نمایش داده میشود که با انتخاب هرکدام میتوانید کدهای مختلف و زیرشاخهی آنها را مشاهده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید انتخاب یکی از این کدها به صورت دلخواه است و به محض انجام این کار، در کسری از ثانیه شمارهی مجازی شما ساخته و نمایش داده خواهد شد. این شماره را یادداشت کنید و در هر برنامهای که قصد استفاده از آن را دارید وارد کنید تا پیامک تایید هویت به این شماره ارسال شود. دقت داشته باشید که پیامکهای ارسالی به این شمارهی مجازی، از داخل اپلیکیشن TextPlus قابل مشاهده خواهد بود و به اینباکس گوشی منتقل نخواهد شد.
نکته ۱: به دلیل استفادهی زیاد از شمارههای آمریکایی در ثبتنامهای دو اپلیکیشن تلگرام و وایبر، ممکن است با عدم ارسال کدفعالسازی به پیش شمارههای +1 (آمریکا و کانادا) مواجه شوید. اگر چنین مشکلی داشتید پیشنهاد میکنیم یا از اپلیکیشنهای قبلی استفاده کنید، یا با آزمون خطای شمارههای موجود در این برنامه، شانس خود را برای پیدا کردن شمارهی کمتر استفاده شدهای امتحان کنید.
نکته ۲: از آنجایی که این برنامه برای ثبتنام نیازمند شماره تلفن یا ایمیل حقیقی نیست، برای ساخت یک شمارهی جدید، کافیست تا اپلیکیشن را Clear Data کنید و مجددا در برنامه ثبتنام کنید و شمارهی مجازی خود را دریافت کنید.
در پایان نیز چند موضوع جانبی در رابطه با این برنامه ها و شماره های ساخته شده وجود دارد که توجه شما را به آن ها جلب می کنیم.
نکته ۱: استفاده از شمارههای مجازی سه اپلیکیشن Talk2 و SmartCall و ESIAtalk در حال حاضر برای تمامی برنامهها، و همچنین شمارههای TextPlus برای اکثر اپلیکیشنها به جز وایبر و تلگرام قابل استفاده است؛ با اینحال هیچ تضمینی برای کارکرد همیشگی این برنامهها وجود ندارد. در صورتی که این مطلب را بعد از گذشت زمان زیادی از تاریخ نشر آن مطالعه میکنید و هنگام آشنایی شما با این مطلب، اپلیکیشنهای مذکور دارای کارکرد صحیح نبودند، میتوانید با جستجوی "اپلیکیشنهای ساخت شماره مجازی" در گوگل، به جدیدترین اپلیکیشنهای ساخته شده در این زمینه دسترسی داشته باشید. در حال حاضر، این ۴ اپلیکیشن بهترین گزینههای موجود برای ساخت شمارهی مجازی هستند.
نکته ۲: شمارههای ساخته شده در این برنامه به عنوان شمارههای اختصاصی برای شما باقی خواهند ماند و در صورتی که برنامه را از گوشی خود حذف کنید، میتوانید در نوبت بعدی، با وارد کردن شماره تلفن خود در قسمت فراموشی رمز عبور، مجددا وارد پنل کاربری خود شوید و دوباره از شمارهی مورد نظر برای دریافت پیامک استفاده کنید.
نکته ۳: دسترسی به شمارهی مجازی توسط وب سایتهای اینترنتی نیز ممکن خواهد بود؛ اما از آنجایی که در این وب سایتها، شمارهها به صورت عمومی در اختیار کاربران قرار میگیرند و ممکن است از یک شماره هزاران کاربر استفاده کنند، طبیعتا امکان استفاده از آن در اپلیکیشنهای پیام رسان وجود نخواهد داشت و با توجه به تجربهی شخصی نویسنده نیز، استفاده از این شمارهها در اینستاگرام به سرعت باعث حذف اکانت خواهد شد. با این اوصاف پیشنهاد میکنیم استفاده از وبسایتهای این چنینی را، در اولویت آخر خود قرار دهید.
نکته ۴: همانطور که در بالا نیز گفته شد، این شمارهها به صورت مجازی ساخته و استفاده میشوند و به هیچ وجه قابل پیگیری نیستند و از آنجایی که از هر ابزاری امکان سواستفاده نیز وجود دارد، از همین رو پیشنهاد میکنیم در مباحث مهم همچون رد و بلد کردن پول برای خرید آنلاین یا اطلاعات خصوصی، به هیچ وجه به این شمارهها اعتماد نکنید و در صورتی که قصد خرید از پیجی با شمارهی مجازی را داشتید، برای اطمینان حتما قبل از واریز وجه اقدام به درخواست شماره تلفن حقیقی و برقراری تماس کنید.
هر کسب و کار اینترنتی به معیارهایی نیاز دارد تا میزان موفقیت خود را چه در تبلیغات و چه در بازه های مختلف زمانی مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد. هر کسب و کار بر حسب نوع مدل کسب و کار خود می تواند معیارهای مختلفی را با ضریب اهمیت متفاوت برای خود تعریف کند اما به طور کلی برای وبسایتهایی که تراکنش آنلاین دارند می توان این معیارها را در ۶ دسته، خلاصه نمود:
۱-کاربران جدید
۲-نرخ تبدیل
۳-تاریخ و ساعت نرخ تبدیل
۴-رفتار کاربر
۵-خریدهای منحصر به فرد
۶-ترک سبد خرید
برای آشنایی با هر یک از این شش معیار، پیشنهاد می کنم اینفوگرافی زیر را مطالعه کنید :
http://98love.zepo.ir/
منبع:آراتیس | اولین تحلیلگر کسب و کارهای اینترنتی ایرانی
پیش از اپلیکیشنهای پیامرسان، سالهای سال بود که یاهومسنجر سلطان بی چون و چرای ارتباطات اینترنتی به شمار میرفت و مواردی مانند مکالمههای زنده و عدم وجود تاخیرها یا محدودیتهایی که در ایمیل وجود داشت، آن را به محبوبترین راه ارتباطی کاربران تبدیل کرده بود. اما چیزی که از دنیای تکنولوژی یاد گرفته ایم این است که آدمی، هیچ وقت قانع نخواهد بود و حتی در صورت وجود بهترین و جالبترین گجتها و ابزارها، باز هم به دنبال چیزی فراتر از آن میرود.
نرم افزار پیامرسان یاهو نیز دچار چنین وضعیتی شد و با گسترش اینترنت در سرتاسر دنیا، بهتر بود که این ارتباط همیشه و همه جا در دسترس باشد و برای استفاده از آن، نیاز به انجام مراحلی خاص یعنی ساخت یک یاهو آیدی وجود نداشته باشد تا تمام کاربران، حتی آنهایی که از داشتن کامپیوتر محرومند، یا دانش کافی برای کار با آن را ندارند نیز بتوانند به این جمعیت اینترنتی بپیوندند.
Whatsapp به عنوان یکی از اولین اپلیکیشنهای پیامرسان موبایلی، کار خود را در سال ۲۰۰۹ شروع کرد و رفته رفته کاربران بسیاری را به خود جذب کرد، به طوری که امروز، بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر فعال در این اپلیکیشن وجود دارد. Whatsapp تنها شروع ماجرا بود و بعد از آن با ورود اپلیکیشنهای جدیدتر و حتی بهتر، مانند لاین، تلگرام، وایبر و... رقابت تنگاتنگی بین این اپلیکیشنها صورت گرفت. البته در این بین بودند اپلیکیشنهایی مانند Hike, beetalk, kik, Tango و... که در یک بازهی زمانی به شدت محبوب شدند اما به همان سرعت نیز، از دیگر رقیبان خود جا ماندند، چرا که در دنیای تکنولوژی، بخصوص اپلیکیشنها، بحث خوب و بهتر نیست و تنها اپلیکیشنهایی باقی خواهند ماند که "عالی" و بینقص باشند.
امروز در زومیت به بررسی عملکرد و اطلاعات جزئی اپلیکیشنهای برتر پیامرسان یعنی واتساپ، تلگرام، لاین و وایبر خواهیم پرداخت تا فارغ از تعداد کاربران، میزان سالهای تجربه و... با بهترین و کم نقصترین اپلیکیشن پیامرسان آشنا شویم.
در این مقاله، چهار اپلیکیشن برتر پیام رسانی را برای بررسی انتخاب کرده ایم که عبارتند از واتس اپ، تلگرام، لاین و وایبر. دلیل آنکه اپلیکیشن های دیگر مانند بیتاک، اسکایپ، هایک و ... را وارد این مقایسه نکرده ایم این است که این اپلیکیشن ها با وجود داشتن تعداد بالایی کاربر، چه در امکانات و چه در محبوبیت و گستردگی مابین کاربران ایرانی مغلوب این ۴ اپلیکیشن شدهاند و کمتر کسی انتخابی به جز ۴ اپلیکیشن ذکر شده میکند. در ابتدا به معرفی جزئی هرکدام از این چهار اپلیکیشن و نمایش تصویری از محیط آنها، و سپس به مقایسه ی امکانات آنها خواهیم پرداخت.
واتساپ یکی از قدیمی ترین برنامههای پیامرسانی است که از سال ۲۰۰۹ تاسیس شد و شروع به کار کرد. امکاناتی همچون ارسال عکس، موسیقی، ویدئو و پیامهای متنی از مهمترین ویژگیهای آن به حساب می آمد. این سرویس پیامرسانی تنها سال اول رایگان است و پس از آن ۰.۹۹ دلار در سال باید پرداخت شود تا بتوان از آن استفاده کرد. واتس اپ هم اکنون به رقم شگفت انگیز ۸۰۰ ملیون کاربر رسیده است که با توجه به نمودار صعودی کاربران آن، به زودی مرز یک میلیارد کاربر را هم خواهد گذراند.
تلگرام یکی از جدیدترین و البته محبوبترین اپلیکیشنهای پیامرسانی در بین کاربران ایرانی است که قادر است در کنار پیامهای متنی، تصویر، ویدئو و هر فایلی که فکرش را کنید ارسال و دریافت کند. تلگرام که موسس آن یکی از مدیران وب سایت VK است برای تمامی پلتفرمهای موبایل موجود بوده و علاوه بر نسخهی مخصوص ویندوز و مک، نسخهی تحت وب آن نیز در اختیار کاربران قرار گرفته است.
لاین اپلیکیشنی پیامرسان مخصوص تلفنهای هوشمند و رایانههای شخصی است که در سال ۲۰۱۱ در ژاپن راهاندازی شد و تنها با گذشت دو سال به بزرگترین شبکه اجتماعی ژاپنی بدل شد. لاین در ابتدا برای اندروید و iOS ارائه شد اما در نهایت و در سال ۲۰۱۲ نسخه مربوط به گوشیهای بلکبری آن نیز عرضه شد. نسخه ویندوز فون و آشا نیز یک سال بعد ارائه شد. این اپلیکیشن یکی از قدیمی ترین و پرامکانات ترین اپلیکیشن های موبایل نیز به حساب می آید که با ارائه ی امکاناتی همچون کانال های تایید شده و تایم لاین، و همچنین بهره مندی از استیکرها و پشتیبانی فارسی آن یکی از محبوب ترین اپلیکیشن ها در داخل نیز به حساب می آید. برخورداری از تعداد زیادی مخاطب فارسی زبان نیز باعث شده است تا این اپلیکیشن یکی از پایه های ثابت هر گوشی موبایلی در ایران باشد چرا که تقریبا بیش از نیمی از کانتکت های هر شخصی، در اپلیکیشن لاین وجود دارد که با توجه به امکانات و استیکرهای بی نظیر این برنامه، چنین استقبالی از آن دور از انتظار نبود.
وایبر در سال ۲۰۱۰ و برای رقابت با اپلیکیشن اسکایپ وارد گوشیهای آیفون شد و بعد گذشت یک سال به طور آزمایشی و محدود قدم به دنیای اندروید گذاشت و در سال ۲۰۱۲ به طور رسمی فعالیت خود را در این پلتفرم نیز آغاز کرد. ویندوزفون نیز از این اپلیکیشن فوق العاده بی نصیب نماند و وایبر در همان سال، برای گوشیهای ویندوزفونی نیز منتشر شد تا یکی از اولین اپلیکیشنهای پیامرسان باشد که در تمام پلتفرمهای موبایل وجود دارد. این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۳، با رقم شگفت انگیز ۹۰۰ میلیون دلار به مالکیت شرکت ژاپنی Rakuten در آمد.
همانطور که مشاهده میکنید این چهار مدعی، همگی مشخصاتی شبیه به هم دارند و تنها در چند مورد خاص نسبت به یک دیگر برترند که باید دید هر کاربر، کدام یک از این موارد را در کار با اپلیکیشنها بیشتر استفاده میکند و نبود کدام را یک ضعف بزرگ برای آن میداند.
اولین تفاوتی که در جدول بالا با آن مواجه میشویم امکان برقراری تماس صوتی و ویدئویی است. همانطور که قابل مشاهده است امکان تماس صوتی در اپلیکیشن تلگرام، و همچنین تماس ویدئویی در دو اپلیکیشن واتساپ و تلگرام وجود ندارد و در مقابل، لاین و وایبر هر دو از این ویژگیهای مهم پشتیبانی میکنند. البته شاید با توجه به سرعت پایین اینترنت و هزینههای گزاف آن، نتوان امکان برقراری تماس صوتی و ویدئویی را برای کاربران ایرانی چندان حائز اهمیت دانست و احتمالا اکثر کاربران از نبود چنین قابلیتی، به سادگی عبور خواهند کرد و اگر در حال حاضر کاربر واتساپ یا تلگرام باشند، نبود امکان برقراری تماس ویدئویی یا صوتی(در تلگرام)، آنها را از اپلیکیشن مورد علاقهی خود دور نخواهد کرد.
مورد دوم که در جدول بالا یکسان نیست، فرمتهای پشتیبانی شده در بخش ارسال فایل است. بخشی که برای تعداد زیادی از کاربران بسیار مهم بوده و برخلاف تماس ویدئویی، استفادهی بالایی از آن خواهند کرد. در اپلیکیشت واتساپ کاربر قادر است فایلهای تصویری، ویدئویی و صوتی را ارسال کند که تقریبا نیاز اکثر کاربران را برطرف خواهد کرد. اما حداقل در این بخش، جام پیروزی به تلگرام تعلق خواهد گرفت. اپلیکیشنی که توسط یکی از مدیران اصلی وب سایت VK.com در روسیه به وجود آمده است. در این اپلیکیشن شما قادر خواهید بود تا علاوه بر عکس، ویدئو و موسیقی، هر فرمت دلخواه دیگری را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. برای مثال فرمتهای Apk ,txt ,doc ,pdf و... از فرمتهای بسیار مهم و البته رایجی هستند که در اپلیکیشن تلگرام میتوانید آنها را برای دوستانتان ارسال کنید. اگر از کاربران لاین یا وایبر هستید و قصد ارسال یک فایل موسیقی یا... را به دوستان خود دارید، چارهای جز عوض کردن اپلیکیشن پیامرسان خود نخواهید داشت. البته با توجه به رقابت مابین این اپلیکیشنها، احتمال آنکه در آینده هر سه اپلیکیشن واتساپ، وایبر و لاین در این بخش ارتقا یابند بسیار زیاد خواهد بود.
اغراق نیست اگر بگوییم عجیبترین بخش این جدول، مربوط به امکان مشاهدهی گزارش تحویل پیامها است. این قابلیت یعنی آگاهی از تحویل داده شدن پیام شما به افراد، به قدری ضروری و مهم است که نبودن آن در یک اپلیکیشن پیامرسانی، یک ضعف عجیب به حساب میآید. عجیب بودن ماجرا وقتی پررنگ تر میشود که بدانید اپلیکیشن هایی که چنین امکانی را در خود جای نداده اند، تلگرام و لاین هستند. برنامه هایی کامل که هر امکانی که فکرش را کنید برای شما در نظر گرفته اما بدیهیترین قابلیت را فراموش کرده اند. لاین و تلگرام تنها دو حالت را برای شما تایید خواهد کرد. یک، ارسال موفقیت آمیز پیام از دستگاه شما (یک تیک)، و حالت دوم خوانده شدن پیام توسط فرد مقابل (دو تیک). به این معنا که حالت تحویل داده شده در این دو اپلیکیشن تعریف نشده اند و شما متوجه این موضوع که شخص مقابل پیام شما را به کل دریافت نکرده است، یا آن را دریافت کرده اما اقدام به خواندن آن نکرده است نخواهید شد. نظر شما در این باره چیست؟ فکر میکنید سازندگان تلگرام و لاین چنین امکانی را فراموش کرده اند؟ یا مانند درج نام کاربران در پیامهای فوروارد شده ی تلگرام، این موضوع نیز یکی از سیاستهای عجیب این شبکه ها به حساب میآید؟
وجود و قابلیت ارسال استیکر به اندازهی مورد قبل یک ویژگی بدیهی نیست. اما نبود آن در یکی از قدیمیترین اپلیکیشنهای موجود در زمینهی پیامرسانی آنلاین، آن هم اپلیکیشنی که تحت مالکیت فیسبوک اداره میشود طبیعتا به تا اندازهای عجیب است. در واقع واتساپ نه تنها از ارسال استیکر پشتیبانی نمی کند، بلکه یکی از کندترین رویهها را در دریافت بروزرسانی در بین دیگر اپلیکیشنها دارد. اپلیکیشنهای پیامرسان تازه نفس از راه رسیدند، محبوب شدند، فروکش کردند و از دور خارج شدند اما با این حال هنوز هم واتساپ فکری به حال بخش استیکرهای خود نکرده است و این که بر اساس چه سیاستی، واتساپ هنوز قابلیت استیکر را به اپلیکیشن خود اضافه نکرده است، مشخص نیست.
نبود استیکر در واتساپ، فقط و فقط یک نقطه ضعف بزرگ به حساب میآید و هیچ توجیه عاقلانهای نمی توان برای آن پیدا کرد. با وجود رقیبی سرسخت، سریع و سبک همانند تلگرام، واتساپ برای بقا در این چرخه ی رقابتی، ناچار به ارتقای امکانات خود خواهد بود. تلگرامی که در ابتدا محکوم به کپی برداری از واتساپ شده بود، حال به یکی از قدرتمندترین قطبهای پیامرسان، و محبوبترین اپلیکیشن در داخل ایران تبدیل شده است و واتساپ، همچنان در دنیای قدیم خود جا مانده است. اپلیکیشنی که با وجود تمام این کم و کاستها نسبت به رقیبان خود، تنها اپلیکیشن پولی است، و تنها یک سال قادر به استفادهی رایگان از آن خواهید بود.
با گسترده شدن اپلیکیشنهای پیامرسان در بین کاربران، طبیعتا وجود نسخههایی به جز موبایل از آنها نیز به امری ضروری تبدیل شد تا کاربر قادر باشد نه تنها در موبایل، بلکه در رایانهی خود نیز به ارسال و دریافت پیامها بپردازد. اما هنوز همه چیز آن طور که باید و شاید ایده آل نبود. چراکه برای مثال اگر در کامپیوتری به جز کامپیوتر شخصی خود قصد استفاده از نسخهی دسکتاپ این اپلیکیشنها را داشتید، مجبور به دانلود دوباره و نصب آنها بودید که طبیعتا چنین موضوعی حتی اگر در تمام کامپیوترها ممکن بود، باز هم ارزش صرف آن همه وقت را نداشت. از همین رو، نسخهی تحت وب نیز به اپلیکیشنهای پیامرسان اضافه شد، به طوری که تنها با مراجعه به یک آدرس اینترنتی خاص از وب سایت برنامه، قادر به استفادهی کامل از امکانات اپلیکیشن پیامرسان میشدید. اما همانطور که در جدول بالا مشاهده میکنید، وایبر و لاین از این موضوع جا مانده اند و تنها اگر کاربر واتساپ یا تلگرام باشید قادر به ارسال و دریافت پیام در مرورگر اینترنتی خود خواهید بود.
در بین چهار اپلیکیشن معرفی شده در بالا، تنها واتساپ نرم افزار مخصوص دسکتاپ ندارد که البته با توجه به توضیحاتی که در بخش قبل ذکر شد، میتوان اهمیت نسخهی وب را کمی بیشتر از نسخهی دسکتاپ دانست و در نتیجه، چندان به این نقطه ضعف واتساپ بها نداد. درواقع میتوان اینگونه گفت که هر کامپیوتر که مجهز به ارتباط اینترنتی باشد، بدون شک میتواند به نسخهی تحت وب نیز وصل شود، در حالی که اتصال به نسخهی دسکتاپ، نیازمند نصب بودن نرم افزار آنها خواهد بود.
در تست جالبی که توسط یکی از وبسایتهای خارجی صورت گرفته است، ۱۰ اپلیکیشن برتر و شناخته شده در زمینهی تماس صوتی از جمله وایبر، واتساپ و... در زمینهی دیتای مصرفی، مورد آزمایش قرار گرفتهاند. در بین اپلیکیشنهای موجود در این تست، لاین، وایبر و واتساپ حضور داشته اند که نمودار بالا نحوه ی عملکرد آن ها را به نمایش گذاشته است (تلگرام به دلیل عدم امکان تماس صوتی در لیست وجود ندارد). اپلیکیشن LINE با مصرف۳۷۴ کیلوبایت در دقیقه، بهترین گزینه برای کاربرانی است که تمایل به استفاده از سرویس تماس صوتی، و صرف کمترین هزینه برای آن را دارند. با وجود پایین بودن حجم دیتای مصرفی، صدای موجود در تماس صوتی لاین، بسیار واضح و با کیفیت است و میتوان به نوعی آن را کاملترین انتخاب دانست. اما اگر به دنبال کیفیت صدایی فراتر هستید و مکالمهای با کیفیت فوقالعاده عالی را تجربه کنید، باید ۲۰۰ کیلوبایت بیشتر را تقبل کرده و از اپلیکیشن وایبر استفاده کنید. این اپلیکیشن دو پله پایینتر از لاین و سه پله بالاتر از واتساپ قرار گرفته و اگر از بستههای محدود استفاده میکنید، انتخاب یکی از دو اپلیکیشن لاین یا وایبر، نسبت به اپلیکیشن واتساپ معقولتر به نظر میآید. به خصوص که در تستی هم که توسط ما صورت گرفت، تفاوت کیفیت صدای مکالمه، در واتساپ و وایبر، بسیار کم و قابل چشمپوشی بود.
در انتها باید گفت که تفاوتهای موجود بین این چهار اپلیکیشن، آنچنان بزرگ و مهم نیست که کاربری را قانع کند که از یک اپلیکیشن، به اپلیکیشن دیگر کوچ کند. با این حال با توجه به موارد مورد نیاز هرکاربر، رتبه بندی اپلیکیشنها میتواند متفاوت باشد. طبق آخرین گزارشات موجود، اپلیکیشن واتساپ هم اکنون بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر فعال دارد (که البته مدت فعالیت آن نیز در این تعداد بالا تاثیر داشته است) و بعد از آن وایبر با ۲۴۹ و لاین نیز با ۲۰۵ میلیون کاربر، در رتبههای بعدی قرار دارند. تاکنون آمار دقیق و مشخصی از تعداد کاربران کل تلگرام وجود ندارد و تنها آمار رسمی، حکایت از وجود ۵۰ میلیون کاربر فعال در هر ماه دارد.
http://98love.zepo.ir/
شبکه اجتماعی اینستاگرام این روزها در ایران به عنوان محبوب ترین شبکه اجتماعی مورد اقبال عموم مردم واقع شده و از همین رو این شبکه به محلی مناسب برای حضور برندهای مصرفی و حتی کسب و کارهای کوچک که محصول و خدماتی برای ارائه به عموم مردم دارند تبدیل شده است.
اما سوال مهمی که اغلب پرسیده می شود این است که چه کسب و کارهایی می توانند در این فضا حضور موفقتری داشته باشند؟
علی دادگر یکی از متخصصین بازاریابی در شبکه های اجتماعی و پیشگامان تبلیغات در اینستاگرام در گفتگو با یکی از روزنامه های کثیرالانتشار در پاسخ به سوال فوق اظهار داشت "طبق تحقیقات ما بر روی کاربران ایرانی اینستاگرام ، شصت درصد کاربران فعال اینستاگرام در ایران ، خانم ها هستند.بنابراین اگر این گروه از جامعه و نیازهای آنان را خوب شناسایی کرده باشیم ، می توانیم موضوعات و کسب و کارهایی که در حوزه های مختلف مورد توجه این قشر می باشد را مشخص کنیم."
مدیر ارشد بازاریابی نمابرند تصریح کرد "به طور عمده موضوعاتی که در زندگی روزمره و سبک زندگی این گروه نقش عمده ای ایفاء می کنند نظیر : تغذیه و تناسب اندام، زیبایی، مد و پوشاک، هنر وخلاقیت و کودکان و ... مورد توجه خانمها می باشند."
علی دادگر با اعلام اینکه "نوجوانان و جوانان دومین گروه استقبال کننده از اینستاگرام در ایران هستنگرام د، اظهار داشت : "تبلیغات در اینستاگرام برای برندهای مصرفی و کسب و کارهایی که خدماتی برای این دو گروه ارائه می دهند، تبدیل به یک ضرورت شده است."
تبلیغات در اینستاگرام
وی در پاسخ به اینکه حضور چه مشاغلی در این شبکه اجتماعی بیشتر است، اعلام کرد "با پایش های مستمری که در تنوع مشاغل ایرانی در اینستاگرام انجام داده ایم، متوجه شده ایم نقش کسب و کارهای خانگی و کوچک بسیار پررنگ تر بوده و این شبکه اجتماعی موجب خود اشتغالی و رونق وضعیت درآمدی جمع کثیری از شهروندان ایرانی شده است که در شرایط کنونی اقتصادی جای امیدواری بسیاری دارد."
http://98love.zepo.ir/
«چرا مردم پولدار نمیشوند؟» در کشوری مثل کشور ما، با فرصتهایی که پیش رویمان است، چرا فقط تعداد کمی از افراد هستند که با استقلال مالی بازنشسته میشوند؟ اخیراً پاسخ این سوال را پیدا کردهام. به نظر من اینها ۵ دلیل اصلی است که جلوی پولدار شدن افراد را میگیرد.
کی، من؟
مهمترین این دلایل، این است که هیچوقت برایشان اتفاق نمیافتد. فرد متوسط در خانوادهای بزرگ شده است که هیچوقت کسی که پولدار باشد را نمیشناخته و ندیده است. به مدرسه میرود و با آدمهایی معاشرت میکند که پولدار نیستند. با آدمهایی کار میکند که پولدار نیستند. هیچ الگوی پولداری روبروی خود ندارد. اگر این برای شما هم پیش آمده است، البته تا سن بیست سالگی، میتوانید به یک فرد بالغ و کامل در جامعه تبدیل شوید اما هیچوقت برایتان پیش نیامده که بفهمید شما هم میتوانید یکی از افراد ثروتمند جامعه شوید.
به همین دلیل است که کسانیکه در خانوادههایی که والدینشان پولدار هستند به دنیا میآیند، احتمال اینکه در بزرگسالی افرادی ثروتمند شوند بسیار بیشتر است. بنابراین اولین دلیل اینکه چرا بیشتر ما پولدار نمیشویم این است که هیچوقت برایمان اتفاق نمیافتد. و البته، اگر هیچوقت برایمان اتفاق نیفتد، آنوقت هیچکدام از قدمهای لازم برای به واقعیت تبدیل کردن آن را برنخواهیم داشت.
تصمیم بگیرید!
دومین دلیل که باعث میشود پولدار نشویم این است که هیچوقت برای آن تصمیم نمیگیریم. حتی اگر فردی کتاب بخواند، در جلسات سخنرانی شرکت کند، یا با افرادیکه از نظر اقتصادی موفق بودهاند نشست و برخاست کند، تا زمانیکه برای متفاوت شدن تصمیم نگیرد، هیچ اتفاقی نمیافتد. اگر برای برداشتن اولین قدمها تصمیم نگیرد، همان جا که هستید خواهید ماند. اگر به انجام کارهایی که همیشه میکنید، ادامه دهید، به همان جایی خواهید رسید که همین امروز هستید.
دلیل اصلی عدم موفقیت و شکست این است که اکثریت آدمها برای موفق شدن تصمیم نمیگیرند. هیچوقت یک تعهد محکم و روشن یا یک تصمیم قطعی برای پولدار شدن نمیگیرند. دلشان میخواهد و قصدش را دارند و آرزو میکنند که یک روز پولدار شوند. دعا میکنند و دعا میکنند که پول زیاد به دست بیاورند اما هیچوقت تصمیم نمیگیرند که، «من میخواهم که پولدار بشم!» این تصمیم قدم مهمی برای رسیدن به استقلال مالی است.
شاید فردا
سومین دلیل پولدار نشدن آدمها انداختن کار امروز به فرداست. آدمها همیشه برای شروع نکردن کاری که لازم است برای رسیدن به استقلال مالی انجام دهند، بهانه دارند. همیشه ماه خوبی نیست، فصل خوبی نیست یا سال خوبی برای شروع نیست. وضعیت و شرایط اقتصادی در صنعت خوب نیست، بازار کساد است یا باید ریسک کنند یا امنیت خودشان را زیر پا بگذارند. شاید سال بعد.
برای به تعویق انداختن کارها همیشه دلیل هست. درنتیجه، ماه به ماه و سال به سال این کار را عقب میاندازند تا جاییکه دیگر دیر میشود. حتی اگر برای یک نفر اتفاق بیفتد که بتواند پولدار شود، تصمیمش را هم بگیرد اما برای وارد عمل شدن امروز و فردا کند، همه برنامههایش آینده روشنی نخواهند داشت.
هزینهاش را بپردازید
چهارمین دلیل اینکه مردم معمولاً فقیر بازنشسته میشوند، چیزی است که اقتصاددانها به آن تاخیر پاداش میگویند. اکثریت زیادی از افراد وسوسه میشوند که هر یک ریال آخرشان را هم خرج کنند و حتی باز هم قسطی خرید کنند. اگر نمیتوانید پاداشتان را به تاخیر بیندازید و خودتان را در خرج کردن هر پولی که درمیآورید محدود نکنید، نمیتوانید پولدار شوید. اگر نتوانید صرفهجویی را بعنوان یک عادت طولانیمدت تمرین کنید، برایتان غیرممکن خواهد بود که به استقلال مالی برسید. همانطور که دبلیو. کلمنت استون میگوید، «اگر نمیتوانید پول پسانداز کنید، بذر سربلندی در شما نیست.»
چشمانداز بزرگتر را ببینید
پنجمین دلیل که باعث میشود افراد فقیر بازنشسته شوند، به اندازه بقیه دلایل مهم است. این دلیل نداشتن چشمانداز زمانی است. در یک تحقیق طولانیمدت که توسط دکتر ادوارد بانفیلد در دانشگاه هاروارد در دهه پنجاه میلادی انجام گرفت و در سال ۱۹۶۴ در مجله The Unheavenly City به چاپ رسید، دلایل تحرک اقتصادی-اجتماعی روبهبالا بررسی شد. او میخواست بداند چطور میتوان پیشبینی کرد که یک خانواده یا فرد به سمت بالا در حرکت است یا خیر و اینکه گروههای اقتصادی-اجتماعی در نسل بعد ثروتمندتر خواهند شد یا خیر.
همه این تحقیقات او را به یک عامل رساند که باعث شد نتیجهگیری کند که درستتر از سایر عوامل در پیشبینی موفقیت است. آنها آن را چشمانداز زمان نامیدند. تعریف آن میزان زمانی است که برای برنامهریزی فعالیتهای روزانه و گرفتن تصمیمات مهم زندگیهایتان اختصاص میدهید.
یک نمونه از چشمانداز درازمدت عادت متداول خانوادههای سطحبالای انگلستان برای ثبتنام فرزندانشان در دانشگاه آکسفورد یا کمبریج به محض متولد شدن آن کودک است، حتی بااینکه ممکن است به هجده یا نوزده سالگی نرسد. به این چشمانداز درازمدت در عمل میگویند. زوج جوانی که 150 هزار تومان در ماه خود را برای هزینه تحصیل فرزند خود کنار میگذارند، زوجی با چشمانداز زمانی درازمدت هستند. آنها حاضرند برای اطمینان از گرفتن نتیجه بهتر در طولانیمدت، در کوتاهمدت خود را قربانی کنند. افرادیکه چشمانداز درازمدت دارند در مسیر زندگیشان رشد اقتصادی خواهند داشت.
http://98love.zepo.ir/